Utforska

Vinprovning i Hermanus, Björns restips

Vår resa med vinprovning i Hermanus, en av våra många bra weekendresor i Sydafrika, startade en fredagsmorgon i Kapstaden strax efter soluppgången. Vi gick upp tidigt för att få ut det mesta av dagen. Hermanus och Hemel-en-Aarde dalen erbjuder många vackra vingårdar med otroliga viner i Sydafrika. Vindalen har fått många priser för deras Chardonnay och Pinot Noir från hela världen.

Det var december och vädret var väldigt bra, varmt och soligt. Det är så skönt att lämna den kalla vintern i Sverige för varmt och soligt väder i Sydafrika. En perfekt solsemester under vintern för att få lite D-vitamin. Som alla svenskar behöver under den mörka vintern.

Efter att vi hade packat bilen så gav vi oss av mot vinprovning i Hermanus. Det var en enkel biltur på ungefär 2 timmar. Vi tog den vackra vägen förbi Betty’s Bay för att titta på roliga pingviner.

Första Stoppet, vinprovning i Hermanus med mat

Vårt första stopp i Hermanus för vinprovning var på vingården Creation. En väldigt populär vingård i Sydafrika. Vi hade bokat vin med mat, “wine pairing”. Det var fantastiskt. Något jag rekommenderar alla att göra om Ni är i Hermanus. Ni måste boka långt i förväg. Det är något väldigt speciellt!

Vinprovning i en gammal kyrka

Från vingården Ceration kan man se vingård Ataraxia som har sin vinprovning i en gammal kyrka. En underbar byggnad med vacker natur omkring. Vi gjorde ett snabbt stopp här för att prova några av deras bästa viner.

Check-in och middag i Hermanus

Vi checkade in på Misty Waves Boutique Hotel. Ett litet hotell med mycket personlighet. En kort promenad från Hermanus centrum. Vi gillade verkligen att bo där. Vi hade en fantastisk middag på restaurang La Pentola. God mat med vacker utsikt över havet. Restaurangen ligger precis på kustlinjen. Vissa tider på året kan man även se valar härifrån. Hermanus är väldigt känd i Sydafrika för sina valar som kommer varje år.

Dag två på vinprovning i Hermanus

Vi började lördag morgon med en vacker promenad längs stranden. Det slutade med att vi hyrde kajaker och paddlade ut på havet. Tyvärr, fel årstid för att paddla med valar. Vi hade bokat lunch på Newton Johnson. På vägen upp dit stannade vi vid vingården Hamilton Russel för ytterligare vinprovning. Vinprovningen var i en liten bondgård intill en liten damm. Vackert landskap och underbart goda viner.

Fantastisk lunch och vinprovning på Newton Johnson

En spektakulär utsikt över bergen och vingårdarna från deras vinprovningsrum och restaurang. Vi hade en otroligt god 5-rätters middag. Varje maträtt presenterades vackert. Deras mat var något annat och tillsammans med deras viner, en upplevelse som inte glöms bort.

Sushi över hamnen i Hermanus

Hermanus har så många fler vingårdar att erbjuda. Efter många goda vinprovningar, bestämde oss för att åka tillbaka till hotellet. Vi utforskade Hermanus center den kvällen. Vi hade god sushi på The Harbor Rock restaurang. En restaurang precis ovanför hamnen i Hermanus.

Efter en god natts sömn körde vi tillbaka till Kapstaden. Den här gången tog vi den kortare körningen över bergspasset.

Planerar ni en resa till Sydafrika och är en vinälskare så rekomenderar jag varmt Hermanus. Hermanus har mycket att erbjuda om man gillar viner. Vår helg med vinprovning i Hermanus var helt otrolig. Vi fick uppleva så många goda viner och nya smaker.

Mina 4 bästa vingårdar i Hermanus

Turn your wanderlust into an holiday

Ingen reslust

Travel agents use your wanderlust list as an inspiration to tailor-make your ideal holiday.